Beter gevonden worden in Google

Een vraag die door eigenaren van websites veel gesteld wordt is: "Hoe kan mijn website beter gevonden worden in Google?". Dit artikel behandelt enkele factoren die van invloed zijn op de positionering van een website in de zoekresultaten van Google.

Verschillende factoren spelen een rol bij de positionering van je site in de zoekresultaten van Google. Zo moet het in eerste instantie voor de zoekrobot duidelijk zijn op welke specifieke zoektermen je gevonden wilt worden. Dit kun je verduidelijken door deze zoektermen regelmatig in je webteksten te benoemen. Verder is het van belang dat je een aantal backlinks hebt. Dit zijn links van andere websites naar jouw eigen website.

 

 

Beter gevonden worden op specifieke zoektermen

In eerste instantie moet je weten op welke zoektermen je beter gevonden wilt worden, de zogenaamde "keywords". Denk aan: "auto repareren" of "nieuwe keuken kopen". Zoektermen zijn de woorden waarop mensen zoeken en waarbij jij wilt dat je website in de Google zoekresultaten verschijnt. Bij voorkeur op de eerste positie, maar in ieder geval op de eerste pagina van de zoekresultaten.

 

Wanneer je wilt dat je website op bepaalde zoektermen gevonden wordt, dan zul je deze zoektermen ook op een bepaalde manier op de website moeten gebruiken. Gebruik de zoektermen in titels van de pagina's van je website en gebruik ze regelmatig in de kopjes (headers) in je webteksten.

 

 

Beter gevonden worden met kwalitatieve webteksten

Zorg ervoor dat er op de webteksten niets is aan te merken. De informatie moet correct zijn en er moet gemakkelijk doorheen te lezen zijn. Gebruik altijd een spellingscontrole op je webteksten en lees ze eens een aantal keer door. Zorg dat de zinsopbouw klopt en dat er geen grammaticale fouten in de tekst zitten. Vaak is er nog voldoende ruimte om een tekst te verbeteren.

 

Wanneer een website geen kwaliteit levert, zullen bezoekers al snel de website weer verlaten. Wanneer de bounce rate van de site hoog is (dat wil zeggen: veel bezoekers zijn na enkele seconden al weer weg van de site), dan zal Google de website lager in de zoekresultaten plaatsen. Bij een te hoge bounce rate wordt er immers vanuit gegaan dat de website niet kwalitatief genoeg is. Gebruik de eerder genoemde zoektermen in je webteksten, maar niet te vaak. Wanneer je ze te vaak gebruikt is de tekst niet meer goed leesbaar en merkt de zoekrobot op dat de tekst hierdoor onnatuurlijk geworden is.

 

 

Beter gevonden worden door backlinks

Naast maatregelen die je op je website zelf kunt treffen, zijn er ook enkele zogenaamde off-page factoren die van invloed zijn op je positionering in Google. Dit zijn factoren die zich buiten je site afspelen. Zo telt het mee of er links vanaf andere websites naar jouw website zijn, de zogenaamde backlinks.

 

Je zou zelf al enkele backlinks kunnen maken door een aantal blogs bij te houden bij Wordpress of Weebly. Een bijkomend voordeel is dat dergelijke blogs vaak ook weer bezoekers aantrekken. Verder kun je een link vragen bij enkele startpagina's zoals startpagina.nl en startkabel.nl en loont het de moeite een account te openen bij Twitter, waar je mensen op de hoogte kunt stellen van nieuwe informatie op je website.