Hoe schrijf je goede webteksten?

Het schrijven van goede webteksten is niet voor iedereen weggelegd. Toch zijn goede teksten belangrijk als je met je website een goede positionering wilt behalen in de bekende zoekmachines, zoals Google en Bing. Je zou je eigen skills in het schrijven van webteksten kunnen verhogen of het schrijven kunnen uitbesteden aan iemand anders. Dit artikel geeft tips om zelf betere teksten op het web te schrijven.

 

Hoe schrijf je goede webteksten?

Niet iedereen is van nature een schrijver. Wanneer je het schrijven van webteksten niet wilt uitbesteden, dan zul je toch zelf je skills omhoog moeten tillen. Het is belangrijk om bij het schrijven van webteksten de volgende richtlijnen in acht te nemen:

 

  • Zorg ervoor dat de webteksten uniek zijn
  • Maak gebruik van zoektermen in de webteksten
  • Gebruik nooit Google Translate
  • Zorg ervoor dat de webteksten kloppen qua spelling en grammatica
  • Beantwoord een bepaalde zoekvraag

 

 

Zorg ervoor dat de webteksten uniek zijn

Een belangrijke voorwaarde voor een website met een goede positionering is dat de teksten op de website uniek zijn. Wanneer je teksten rechtstreeks zijn gekopieerd van een andere website maak je niet alleen inbreuk op het auteursrecht van de oorspronkelijke schrijver, maar heb je ook nog eens de kans dat Google je ervoor afstraft. Google kan namelijk gemakkelijk vaststellen of een tekst uniek is, simpelweg omdat het ook een cache bijhoudt van alle websites. Wanneer een tekst (voor een groot deel) al in de cache van Google voorkomt, dan is de tekst niet uniek.

 

 

Maak gebruik van zoektermen in de webteksten

Bedenk met welke zoektermen je goed in Google wilt scoren. Gebruik deze zoektermen regelmatig in je tekst, vooral in de titel van je pagina en in de kopjes. Zorg er wel voor dat je de zoektermen niet te vaak gebruikt. Google kan dit namelijk als spam gaan zien. Een goede webtekst bevat de zoektermen, maar is nog steeds een natuurlijke tekst die goed leesbaar is. Gebruik af en toe ook eens synoniemen van het woord waarop je hoog wilt scoren in de zoekmachines.

 

 

Gebruik nooit Google Translate

Het lijkt zo gemakkelijk. Even snel wat teksten vertalen met Google Translate en die teksten binnen een korte tijd op je website publiceren. Echter zullen websites die op deze manier in elkaar zijn gezet al snel door de mand vallen. De zoekrobot van Google is namelijk zo geavanceerd dat het websites van slechte kwaliteit kan herkennen. En omdat een tekst die vertaald is via Google Translate nooit klopt, zal dit al snel opvallen. Niet alleen wordt je website daardoor aangeschreven als een kwalitatief zwakke site, ook zal er bijna niemand een link naar je website willen plaatsen.

 

 

Zorg ervoor dat de webteksten kloppen qua spelling en grammatica

In het verlengde van de vorige paragraaf is het handig om nog even bij spelling en grammatica stil te blijven staan. Laat altijd een spellingcontrole los op je webteksten en lees ze altijd een aantal keer na. Zorg ervoor dat de zinsopbouw klopt en dat de teksten geen grammaticale fouten bevatten. Wanneer er veel fouten in de teksten staan, dan kan een bezoeker al snel het idee krijgen dat de informatie ook niet correct is. Hij zal niet verder lezen maar op zoek gaan naar andere websites die over hetzelfde onderwerp gaan.

 

 

Beantwoord aan een bepaalde zoekvraag

Bedenk welke zoekvraag je met je webtekst wilt beantwoorden. De zoekvraag van het artikel dat je nu leest is bijvoorbeeld: "Hoe schrijf je goede webteksten?". Zorg dat bezoekers met deze vraag ook echt geholpen zijn na het lezen van de tekst. Hebben bezoekers het idee dat jouw webtekst niet helemaal is wat zij zoeken, dan zullen zij al snel weer weggaan van de website. Wanneer dit vaak gebeurt is de bounce rate van je site hoog. Dit betekent dat bezoekers er niet lang blijven. Voor Google is dat een teken dat je tekst niet het juiste antwoord bevat op de zoekvraag. Hierdoor kan de positionering in Google dalen.