Je website vindbaar maken in Google

Het klinkt menig website eigenaar als muziek in de oren: een website die goed vindbaar is in Google. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk en wat is er allemaal voor nodig?

 

Waarom je website vindbaar maken in Google?

Voor bedrijven die inkomsten via hun website binnen willen halen, is het in eerste instantie belangrijk veel bezoekers te krijgen. Immers zonder bezoekers zal ook niemand het product of de service afnemen die op de website wordt aangeboden. De zoekmachine Google beheerst in Nederland negentig procent van de markt van zoekmachines. Wanneer iemand dus op internet een zoekopdracht uitvoert, is de kans groot dat deze persoon hiervoor Google gebruikt. Om bezoekers naar je website te trekken is het dus belangrijk dat je website goed tevoorschijn komt in de zoekresultaten van Google. Met als gevolg hiervan dat veel mensen je product of service zien en er dus een kans is dat je product gekocht wordt.

 

 

Hoe maak je je website vindbaar in Google?

Het beter vindbaar maken van je website in Google wordt ook wel website optimalisatie genoemd. Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de vindbaarheid van je website. Deze factoren zijn zowel on-page (op de website zelf) als off-page (links vanaf andere sites naar je website). Het is een goed idee om aan beide facetten aandacht te besteden.

 

 

On-page optimalisatie

De on-page optimalisatie gaat over zaken die op de website zelf plaatsvinden. Daarbij valt te denken aan de kwaliteit van de teksten op de pagina: deze moeten correct zijn en mogen niet op andere plekken op het internet voorkomen. De teksten moeten dus uniek zijn. Tevens is het een goede zaak om een spellingscontrole op de teksten te gebruiken, want een tekst met teveel fouten maakt een slordige en onprofessionele indruk.

 

Een andere on-page optimalisatie gaat over het gebruik van zoektermen op de website. De zoektermen waarvan je wilt dat de site daarop gevonden wordt, moeten op een correcte manier op de website gebruikt worden. Gebruik de zoektermen in de titel van je artikelen, in de kopjes in het artikel en bij de beschrijvingen van je plaatjes. Gebruik de zoektermen ook weer niet te vaak in de tekst. Dit wordt door Google weer als spam gezien.

 

 

Off-page optimalisatie

De off-page optimalisatie heeft te maken met links vanuit andere websites naar je eigen website, de zogenaamde backlinks. Backlinks zijn voor Google belangrijk omdat een link vanuit een andere website naar jouw website aangeeft dat de andere website jouw informatie ziet als een aanvulling. Het is te vergelijken met een vote, waardering of "like". Wanneer er dus veel links naar jouw site bestaan dan krijgt je website een hogere waardering in Google. En dit heeft invloed op waar je in de zoekresultaten op bepaalde zoektermen staat.

 

Te denken valt aan links vanuit artikelen over hetzelfde onderwerp als je website. Ook helpt het om links naar je website te hebben vanuit social media, zoals Twitter. Zorg voor variatie in het soort backlinks. Alleen maar Twitterlinks is geen goed idee. Zorg ook voor links in artikelen op andere sites, startpaginalinks, forumlinks en social bookmarking links.