Privacy op Facebook

Er is veel discussie gaande over de waarborging van de privacy van gebruikers van de sociale netwerksite Facebook. En dat is niet zo vreemd. Inmiddels kent het online smoelenboek miljoenen leden, sinds het in 2004 werd opgericht door de Harvard student Mark Zuckerberg. Overal ter wereld laait de privacydiscussie op.

Dagelijks komen er op Facebook duizenden nieuwe leden bij. Niet zo verwonderlijk dat er allerlei morele discussies worden opgevoerd over de privacy van de Facebook-leden. Iedere andere website van dergelijke omvang zou onderwerp zijn van de privacydiscussie.

 

 

Privacy en datamining

Bedenk dat veel leden van Facebook maar al te graag vertellen waarheen zij nu weer op vakantie gaan. Om maar niet te spreken over de verhalen over hun nieuwe huis of auto, om maar even een voorbeeld te noemen. Perfecte informatie voor data mining door commerciële bedrijven. We weten precies wat elk individu bezighoudt en passen onze advertenties op Facebook aan op de specifieke interesses van de gebruiker.

 

 

Sociale quizzes over je Facebook-vrienden

Bij datamining aan de hand van de informatie op Facebookprofielen alleen blijft het echter niet. Een groot percentage van de Facebook-leden doet mee aan allerlei sociale quizzes of "friends quizzes". Geef je dus zelf je informatie niet bloot, dan doet een ander het wel even voor je.

 

 

Kinderen op Facebook

Tot nu toe zijn we er gemakshalve maar even vanuit gegaan dat het alleen maar volwassenen betref die op Facebook rondstruinen. De morele discussie omtrent privacy op Facebook wordt nog een stuk heftiger wanneer het om kinderen met een Facebookprofiel gaat. Door zich op Facebook aan te melden, staan ze in contact met de hele wereld. Daar zullen ongetwijfeld mensen tussen zitten die niet altijd zuivere bedoelingen hebben (denk aan pedofielen).

 

 

Hackers en phishing

Geen enkele beveiliging op het Internet is voor honderd procent waterdicht en dat geldt dus eigenlijk ook voor Facebook. Iets wat veelvuldig voorkomt op het Internet is phishing. Hierbij verstuurt een hacker een e-mail met een valse afzender naar een slachtoffer, in dit geval Facebook. De e-mail is zodanig vormgegeven dat het lijkt of deze ook echt van Facebook afkomstig is. De hacker beweert in de e-mail bijvoorbeeld dat de gegevens van de Facebook-gebruiker moeten worden bijgewerkt. Er staat een e-mail naar een neppagina die precies op Facebook lijkt. Het slachtoffer vult zijn gebruikersnaam en wachtwoord in en deze komen vervolgens in het bezit van de hacker.

 

 

Conclusie

Leden van Facebook zullen altijd weloverwogen moeten omgaan met de informatie die zij op het sociale netwerk zetten. Commerciële bedrijven kunnen immers de gegevens gebruiken voor merchandising. Ook ligt het gevaar op de loer dat Facebook-vrienden informatie over je op het netwerk zetten, al dan niet via sociale quizzes. Wees extra bedachtzaam wanneer je e-mails opent van Facebook over het bijwerken van gegevens.