SEO en linkbuilding checklist

SEO staat voor "search engine optimization" en is de verzamelnaam van technieken en strategie├źn om de vindbaarheid van een website te vergroten. Onderstaande checklist kunt u gebruiken wanneer u bezig bent met het optimaliseren van uw website.

 

SEO checklist onderdeel 1: Content

De content is het eerste onderdeel van deze SEO checklist. Zorg ervoor dat de informatie op uw website klopt. Zorg er tevens voor dat er in de artikelen geen spelfouten of fouten in de zinsbouw zitten. Ook moet de content uniek zijn. Artikelen op uw website mogen dus niet al op andere websites gepubliceerd zijn. Maak ook gebruik van zoektermen in de content en zorg voor regelmatige updates op de site. Dit wordt regelmatig on-page SEO genoemd.

 

Goede content

Zorg voor kwalitatieve content. De informatie op de website moet juist zijn en er mogen niet teveel spelfouten, fouten in de zinsbouw of grammaticale fouten in de tekst voorkomen. Denk nooit even snel een tekst met Google Translate te kunnen vertalen en online te zetten. Artikelen die via Google Translate zijn vertaald staan vol met taalfouten en dergelijke artikelen vallen al snel door de mand bij bezoekers en zoekrobots.

 

Unieke content

De content op de website moet voor het grootste deel uniek zijn. Overigens is het niet helemaal verboden om een artikel op de website te publiceren die al op een andere website staat. Nieuwssites doen soms immers niets anders. Maar wat wel belangrijk is, is dat niet alle teksten op uw website ook al op andere websites staan. Als er een artikel tussen staat die niet uniek is, tegenover driehonderd artikelen die wel uniek zijn, dan is het weer niet zo erg omdat het merendeel van de content uniek is.

 

Regelmatige updates

Google vindt het fijn wanneer er op een website af en toe wat activiteit is. Zorg er dus voor dat u regelmatig nieuwe artikelen plaatst over het onderwerp van uw website. Het zorgt er ook voor dat Google op een gegeven moment vaker uw website zal crawlen: dit is het proces van downloaden van de informatie op uw website om vervolgens te analyseren en te positioneren in de zoekresultaten.

 

Zoektermen

Maak in uw artikelen gebruik van de zoektermen waarop u graag gevonden wilt worden. Gebruik ze vooral in de titel van het artikel en in de tussenkopjes. Gebruik ze ook weer niet te vaak. Het artikel kan dan onnatuurlijk overkomen of nog erger: Google gaat uw artikel zien als spam. Laat niet meer dan vijf procent van het artikel bestaan uit de zoektermen.

 

 

SEO checklist onderdeel 2: Linkbuilding

Het tweede onderdeel van deze SEO checklist gaat over linkbuilding. Linkbuilding is het zorgen dat andere websites een hyperlink gaan plaatsen naar de website. Dit wordt ook wel off-page SEO genoemd.

 

Zorg voor artikellinks

Artikellinks zijn links naar uw website in artikelen op andere websites die over hetzelfde onderwerp gaan. Artikellinks zijn erg waardevol omdat zij de zoekmachines helpen bij het bepalen van het onderwerp van uw website. Een artikellink wordt ook gezien als een soort "recommend". Een persoon plaatst niet voor niets een link naar uw website. Het geeft aan dat uw website wordt gewaardeerd en zo zullen ook zoekmachines uw website beter gaan waarderen.

 

Zorg voor een aantal startpaginalinks en social bookmarking links

Zorg dat er een link naar uw website wordt opgenomen in een aantal linkverzamelingspagina's zoals startpagina's en social bookmarking pagina's. Zoekmachines vinden afwisseling in de links naar uw website erg belangrijk. Als er alleen maar artikellinks zijn en er is geen enkele startpagina die naar uw website linkt, dan zou dit voor de zoekmachine wel eens verdacht kunnen zijn. Zorg dus voor voldoende links op startpagina's en social bookmarking websites.

 

Zorg voor profiellinks

Profiellinks zijn links in uw profiel op diverse internetfora. Zoekmachines vinden afwisseling in de links naar uw website erg belangrijk. Zoekmachines willen zien dat er over uw website wordt geschreven op fora en social media.