SEO: website vindbaar maken in Google

SEO is de afkorting van "search engine optimization". SEO richt zich op het vindbaar worden in zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing. Omdat Google het grootste aandeel heeft in zoekopdrachten die worden gedaan op het internet, ligt voor veel SEO specialisten de focus op Google.

 

SEO: vindbaar worden in Google

SEO is de afkorting van "search engine optimization" . SEO wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Deze wetenschap richt zich op het vindbaar maken van een website in de grote zoekmachines. Google heeft het grootste aandeel in zoekopdrachten die op het internet plaatsvinden. Daarom ligt de focus van veel SEO specialisten ook bij het zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komen.

 

Er zijn verschillende factoren die bepalend zijn voor de positionering in de Google zoekresultaten. Zo zijn er de zogenaamde on page factoren. Deze gaan over zaken die op de website plaatsvinden. Daarbij moet worden gedacht aan het juiste gebruik van zoekwoorden (keywords) in de URL, de titel, in kopjes en als alternatieve tekst bij plaatjes. Maar ook de kwaliteit van de content als geheel speelt een grote rol in de waardering die Google aan de website zal geven. Zo zal content dat vol fouten staat of zelfs door een vertaalmachine is gehaald door Google minder gewaardeerd worden dan content dat origineel en kloppend is.

 

Verder zijn er de off page factoren die extern (buiten de website) plaatsvinden. Een term die hierbij vaak wordt gebruikt is linkbuilding. Linkbuilding zorgt ervoor dat er links van andere websites naar uw eigen website worden geplaatst. Als er iemand anders vanaf zijn website een link plaatst die naar uw website verwijst, dan ziet Google dat als een waardering. Het is een beetje te vergelijken met een Facebook "like". Hoe meer links er naar uw website verwijzen, hoe hoger de waardering die Google aan uw website toekent.

 

 

Vindbaar worden in Google: on-page SEO

On-page SEO gaat voornamelijk over wat er op de website zelf plaatsvindt. Het gaat over de kwaliteit en de uniekheid van de content en het juiste gebruik van zoekwoorden in de content. Bedenk je wat een kwalitatieve tekst is. Een kwalitatieve tekst bevat correcte informatie, bevat geen fouten in spelling, zinsbouw en grammatica en is tevens uniek. Uniek betekent in deze context dat de tekst niet reeds op een andere website mag staan. Overigens zijn hier wel uitzonderingen op. Soms komt het voor dat een artikel op internet in precies dezelfde bewoordingen op verschillende websites staat. Het artikel is dan niet uniek. Maar wanneer dat het enige artikel op de website is dat niet uniek is, dan is dat geen ramp. Zolang het merendeel van de artikelen op de website maar uniek is.

 

Gebruik zoekwoorden in de tekst. Zoekwoorden zijn de woorden waarop u de website gevonden wilt laten worden. Gebruik ze in de titel van artikelen, in kopjes en in beschrijvingen van plaatjes. Gebruik de zoekwoorden ook weer niet overmatig vaak. Laat een artikel voor niet meer dan vijf procent uit zoekwoorden bestaan.

 

 

Vindbaar worden in Google: off-page SEO

Off-page SEO gaat over factoren die buiten de website plaatsvinden. Hier moet voornamelijk worden gedacht aan backlinks naar de website. Een backlink is een link vanaf een andere website naar uw eigen website. Backlinks spelen een rol in de positionering van uw website in de Google zoekresultaten. Een link naar uw website wordt door Google namelijk gezien als waardering. Als iemand een link naar uw website heeft staan op een andere website, dan ziet Google dat alsof de ander uw website aanraadt.

 

Het is belangrijk dat er backlinks naar uw website zijn. Backlinks geven immers aan dat er over uw website wordt gesproken door anderen. Er zijn verschillende soorten backlinks. Zo zijn er artikellinks, dit zijn links naar uw website die in artikelen op andere websites worden geplaatst. Stel dat u een website heeft waarop u dierenvoeding verkoopt, dan zou een andere website een artikel over dierenvoeding kunnen plaatsen met daarin een link naar uw website.

 

Wanneer u alleen artikellinks naar uw website heeft, dan heeft u niet zoveel variatie in uw backlinks. Beter is het om variatie te hebben en minimaal de volgende soorten links in uw linkprofiel te hebben:

 

  • Artikellinks
  • Startpaginalinks
  • Social bookmarking links
  • Social media links (bijv Twitter)
  • Profiellinks