Linkbuilding is een manier voor eigenaren van websites om hun website op een hogere positie in de zoekmachine te krijgen. Door linkbuilding begrijpt de zoekmachine beter wat de website exact inhoudt, wat het niveau van de website is en hoe deze moet worden ingeschat.

 

Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat de zoekmachines (zoals Google, Yahoo en Bing) uw website beter en makkelijker kunnen vinden, deze beter en makkelijker op waarde kunnen schatten én deze hierdoor op de juiste positie in de zoekresultaten kan opnemen. Maar wat nu als er meerdere websites dezelfde zoektermen gebruiken om op gevonden te worden..?

 

Met zoekmachine marketing maakt u de zoekmachine duidelijk wat u met uw website bedoelt. Het is als het ware een routekaart die de zoekmachine aan de hand neemt bij het doorlopen van uw website. U plaatst die onderdelen van de website op die plaatsen waar de zoekmachine verwacht dat deze staan. Op deze manier begrijpt de zoekmachine wat u doet en wanneer zij uw website in de zoekresultaten moet opnemen. De zoekmachine komt echter niet vanuit zichzelf buurten. U moet hem vaak even waarschuwen. U kunt Google bijvoorbeeld niet bellen om even te zeggen dat uw website weer eens even bekeken moet worden. U kunt wel een link maken vanuit een artikel dat u elders publiceert waar de zoekmachine wat vaker langskomt. Waarom komt een zoekmachine vaak langs? Als hij merkt dat er regelmatig een update op de pagina plaatsvindt, dan is het relevant om vaker langs te komen... Heeft uw website veel updates?

 

Linkbuilding is dé oplossing om de zoekmachine een betere keuze te laten maken. Een betere keuze die resulteert in een betere positie van uw website in de zoekresultaten natuurlijk. Maar hoe werkt dat dan? Allereerst kunt u om de zoekmachine niet direct te overladen met informatie over uw bedrijf een aantal startpagina's met links naar uw website toe. Een aantal wil niet zeggen 2 of 3. Want dat zet geen zoden aan de dijk (maar u moest eens weten hoeveel website eigenaren dit doen en dan denken dat het daarna allemaal vanzelf komt). Wanneer u over een periode van 2 tot 3 maanden (ja maanden dat is 8 tot 10 weken) dagelijks een startpagina heeft aangemaakt kunt u zeggen dat u daadwerkelijk aan linkbuilding heeft gedaan. Maar in het publiceren van uitsluitend startpagina's zit een levensgroot gevaar. Zoekmachines zoals Google willen variatie zien in uw linkprofiel. Dus naast startpagina links zult u ook in grote getalen social bookmarklinks (geen spam!) moeten aanmaken. En daarnaast de meest belangrijke in het verhaal zijn de artikel links. Een artikellink is een backlink die u plaatst in een informatief artikel op een website van een derde. Bijvoorbeeld op een blog of een artikelen databank.

 

Wanneer u overweegt een linkbuilding campagne op te zetten is het goed u te realiseren dat u meer zult moeten doen dan uw website aanmelden bij zoekmachines en startpagina's aanmaken. Pas wanneer u deze linkvarianten combineert met artikellinks en social bookmarklinks zal een zoekmachine uw campagne op waarde schatten. Zoekmachines willen niet in de maling genomen worden en met een softe linkbuilding strategie lijkt dat er wel op.

 

De oplossing hiervoor kan gevonden worden in linkbuildingsoftware. Software die het werken je makkelijk maakt. Niet door allerlei slechte content online te publiceren, maar vooral door het technisch proces van inloggen en publiceren te vergemakkelijken. Een van deze softwareproducten is Senuke. Dit is een van de sterkste linkbuilding tools die een website eigenaar zich kan toewensen. Hoewel sommigen van mening zijn dat Senuke de regels misbruikt, is dat uitsluitend het geval wanneer de software wordt misbruikt. Maar waarom zou je het misbruiken wanneer het alle mogelijkheden biedt een sterk verhaal neer te zetten?