Hoog in Google
Je positie in de Google zoekresultaten hangt af van verschillende factoren. Twee factoren zijn de content op de website en de inbound links. Content houdt in: de informatie op de website. Dit kunnen artikelen, plaatjes of filmpjes zijn. Inbound links zijn links van andere websites naar jouw eigen website.
Content
Ten eerste moet je website goede content hebben. Bezoekers moeten echt geholpen zijn met je website. Wanneer een bezoeker een bepaalde zoekvraag stelt via Google, en jouw website beantwoordt deze vraag niet, dan zullen deze bezoekers snel weer vertrekken. Dit wordt bounce rate genoemd. Een hoge bounce rate betekent dat veel bezoekers na zeer korte tijd alweer van uw website verdwenen zijn. Daarom moet u zorgen dat de bounce rate laag is. Dit doet u door kwalitatief goede content op uw website aan te bieden. Uw website moet de bezoeker echt helpen.
Sommige mensen denken dat wanneer zij veel teksten door Google Translate laten vertalen, zij hier snel een website kunnen vullen die door Google leuk gevonden wordt. Niets is echter minder waar. Omdat vertaalde teksten vaak vol met grammaticale fouten zitten, is de kwaliteit van uw website niet genoeg. De zoekrobot van Google is zo slim om deze websites te herkennen en "straft" ze door ze lager in de zoekresultaten te zetten.
Inbound links
Een andere factor die een rol speelt bij je positie in Google zijn de zogenaamde inbound links. Dit zijn links die andere websites naar jou website plaatsen. Een link wordt door Google gezien als een soort "recommendation". De andere website raadt in feite jouw website aan bij de bezoekers die daar komen. Als er veel links naar je website zijn, en dus veel mensen die jouw website aanraden bij de bezoekers, dan leidt google daaruit af dat jouw website een kwalitatieve website is.
Een goede manier om te beginnen is het aanmaken van enkele startpagina's. Dit zijn portals die links bevatten naar andere websites. Wanneer je zelf enkele startpagina's aanmaakt, kun je zelf de eerste paar linkjes naar je website maken.