Vrijwel iedere zichzelf respecterende ondernemer heeft tegenwoordig een website. Door de (gratis) open source blogsoftware producten zoals WordPress is het voor vrijwel iedereen een koud kunstje een redelijk eenvoudige website te maken.
Met name het gemak waarmee websites tegenwoordig kunnen worden gemaakt zorgt voor een wildgroei aan websites over ieder gewenst onderwerp. Veel informatie is natuurlijk mooi meegenomen. Maar wanneer u die aantrekkelijke en interessante nummer 1 positie in de zoekmachine wilt bereiken is veel concurrentie op bepaalde zoektermen natuurlijk niet altijd leuk. U zult de zoekmachine moeten laten inzien dat uw website beter is dan al die anderen. Maar hoe moet dat?
Interne SEO
Allereerst is het noodzakelijk dat uw website intern goed georganiseerd is. Zonder een ordentelijk in elkaar gezette website hebben trucjes, tips en andere manieren om beter vindbaar te worden geen enkele zin. Het succes (als dat überhaupt ooit zal komen) zal altijd van (zeer) korte duur zijn. Begrijpt de zoekmachine waarover u schrijft? Snapt de zoekmachine wat uw doel is? Heeft u een uniek eigen verhaal op uw website staan? Het zijn de basisingrediënten van iedere website. Wanneer u een concurrentie analyse doet zult u merken dat een groot deel van de websites die op uw onderwerp concurreren geen enkele rekening houden met deze gedachten en hiermee door u gemakkelijk zijn ‘in te halen’.
Toch zullen er ook concurrenten op bepaalde zoekwoorden naar voren komen die wel degelijk alles intern tot in de puntjes hebben geregeld en gewoon een erg goede website hebben.
Concurrentie
Veel van uw concurrenten zullen nu het bijltje erbij neer gooien en denken: ‘Het is wel goed, ik ga toch niet met (bijv.) ABN AMRO concurreren’. En dat is schreeuwend zonde. Want dat kunt u wel degelijk!
Dé manier om de concurrentie aan te gaan heet linkbuilding. In real life is linkbuilding vergelijkbaar met – hoe toepasselijk in verkiezingstijd – het uitbrengen van een stem. Een stem op de website die beter is dan anderen. En dat is direct hoe grote zoekmachines een ‘backlink’ (de officiële term van de link die voortvloeit uit het linkbuilding proces) waarderen. Net als bij de verkiezingen is ook bij linkbuilding fraude bij het uitbrengen van stemmen niet gewenst. De grote zoekmachines doen er dan ook alles aan om te voorkomen dat zij in de maling worden genomen met trucjes en andere onnatuurlijke manieren van linkbuilding.
Voordat een begin gemaakt kan worden met linkbuilding is het verstandig te bekijken hoeveel backlinks de concurrenten op een bepaald zoekwoord hebben. Maar ook is belangrijk hoe lang deze websites al bestaan en wat de waarde (PageRank) van deze website volgens zoekmachinegigant Google is.
Wanneer dit duidelijk is en de website een reële kans maakt de concurrentiestrijd aan te gaan kan het echte werk gaan beginnen: linkbuilding.
Uitgangspunten
Er zijn twee hele belangrijke uitgangspunten bij linkbuilding. Het eerste uitgangspunt is dat zoekmachines niet in de maling genomen willen worden. Het tweede uitgangspunt is dat spam verboden is.
Een link naar een website ‘random’ neerkwakken, kan op korte termijn resultaat laten zien. Het zal echter op de lange termijn voor grote problemen zorgen. Want… de zoekmachine wil niet in de maling genomen worden.
Gratis linkbuildingtools geven overwegend slechte resultaten
Vaak stellen mensen mij de vraag: ‘Waar kan ik gratis links vandaan halen?’ Het antwoord op deze vraag ligt gecompliceerder dan men zou verwachten. Het heeft alles te maken met tijdinvestering die men zelf bereid is te doen. Kwalitatief en langetermijn linkbuilding kost veel tijd. Ja, er zijn manieren om een en ander makkelijker te maken. Maar zover zijn we nog niet.
Naast de tijd die men kwijt zal zijn aan linkbuilding is van belang dat de concurrent niet exact hetzelfde kan gaan doen. Dan schiet je er namelijk nog niets mee op. Unieke en eigen manieren van linkbuilding, consequent uitgevoerd op een manier die de zoekmachine aanstaat. Dát is het recept voor een goede linkbuildingcampagne die zal leiden tot de hoogste posities voor ieder gewenst zoekwoord.
Website eigenaren die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, kunnen het vergeten. Binnen ‘no time’ worden zij ingehaald door partijen die linkbuilding wél serieus aanpakken en hiervoor grof geschut inzetten.
Wanneer u uw website en online verdienmodel serieus neemt. Wanneer u serieus tijd en moeite wilt steken in het opbouwen van de juiste reputatie. Wanneer u bereid bent minimaal 100 dagen actief te gaan linkbuilding. Dan zou Senuke software een oplossing voor u kunnen bieden. Maar let op, deze software kan bij slecht gebruik grote schade aan uw website en positie in de zoekresultaten aanrichten. Echter, bij correct gebruik is een toppositie op verschillende zoekwoorden ook in zeer competitiegerichte markten zeer reëel.