Problemen bij het online winkelen

Ondanks de vele voordelen dat het online bestellen van producten biedt, zijn er ook een aantal problemen die veel voorkomen bij het online winkelen. Zo kunnen de volgende problemen optreden:

 

  • U bestelt het verkeerde artikel
  • U ontvangt het verkeerde artikel
  • U moet een artikel terugsturen

 

Hoewel dit de meest voorkomende problemen zijn bij het online bestellen van producten, wil dat niet zeggen dat zij altijd optreden. In het geval dat één van deze wel problemen wel optreedt, kan dit een hoop stress en frustratie veroorzaken voor de koper. Het kan zelfs zijn dat een potentiële koper toch besluit om het artikel niet via internet te bestellen uit angst voor bovenstaande problemen. Dit artikel helpt mensen op weg die overwegen om iets online te kopen. De verschillende problemen worden apart besproken.

 

 

U bestelt het verkeerde artikel

In een echte winkel is het niet zo moeilijk om het verkeerde artikel te kopen. De klant moet immers het item zelf afrekenen bij de kassa. Bij het bestellen van artikelen via een website is het echter een ander verhaal. Zo kan de klant het verkeerde artikel op de website aanklikken zonder dit door te hebben. In het geval dat er een klantenservice gebeld moet worden om een artikelnummer door te geven, kan het ook zijn dat de klant een verkeerd nummer doorgeeft. Ook kan het zo zijn dat de medewerker van de klantenservice een verkeerd artikelnummer noteert. In het geval van kleding kan de klant de kleding niet eerst passen en kan zodoende een verkeerde maat bestellen.

 

 

U ontvangt het verkeerde artikel

Zelfs wanneer de klant zelf geen fouten heeft gemaakt tijdens het bestellen van het product, is het nog steeds mogelijk dat de klant een verkeerd product ontvangt. Dit gebeurt vaak wanneer de bestellingen (orders) handmatig worden verwerkt en er een foutje in het magazijn wordt gemaakt. De leverancier kan her verkeerde product bezorgen. Ook kan het zijn dat de leverancier wel het juiste artikel bezorgd, maar in een verkeerde maat of kleur. Hoe dan ook: de klant zal niet weten dat er een fout is gemaakt totdat hij daadwerkelijk het artikel thuisbezorgd krijgt. Vaak neemt de leverancier in zo'n geval vaak de kosten van het terugsturen van het product op zich. In het geval u het artikel op een bepaald tijdstip nodig heeft, kan dit hele proces van terug sturen en het juist product ontvangen erg frustrerend zijn.

 

 

U moet een artikel terugsturen

Op het moment dat er ergens in het aankoopproces een fout is gemaakt, moet u het artikel terugsturen naar de leverancier. Dit kan tot frustratie leiden omdat u hiervoor naar het postkantoor moet. Veel mensen bestellen online omdat zij geen tijd hebben om het product in de winkel te kopen. Dan kan het moeilijk zijn voor de klant om een tijdstip te vinden waarop hij of zij naar het postkantoor kan gaan. In het ergste geval zal de klant vrij moeten nemen van zijn of haar werk.